En snabbvisit till campus Gotland

Kategori:
Svenska

Jag sitter som studentrepresentant i TeknNats fakultetsnämnd och i tisdags var det dags för nämnden att åka på internat till Gotland för att ha terminens sista sammanträde och också passa på att se fältstationen Ar som ligger där. Vi åkte från Uppsala på förmiddagen och efter att vi kommit till Visby började mötet direkt efter en snabb lunch. Det diskuterades utbildning och forskning, framförallt pratades det om forskningsbudgeten för 2017 (se Adams inlägg här under från när dte diskuterades på forskningsberedningen). Jag och utbt-Lina hann också med att träffa LeGo (sektionen för kandidatprogrammet i ledarskap kvalitet och förbättring samt högskoleingenjörsprogrammet i kvalitetsteknik och ledarskap) och prata om hur vi ska kommunicera då många av besluten som rör deras utbildningar tas på möten i Uppsala där vi sitter.

Busselfie på två taggade studentrepresentanter.

Lite efter fem var det dags att checka in på hotellet där vi alla skulle bo. Mitt rum låg superlångt bort och jag har filmat min promenad dit som tog orimligt lång tid men det går inte att lägga in filmklipp på bloggen så jag tänkte ändå beskriva vägen: upp för en trappa, vänster genom en lång korridor, höger, höger igen, genom ett litet rum med en soffa, höger igen, vänster genom en annan korridor, ner för en trappa och sen vänster. Enligt personalen var det närmaste vägen men det fanns också en genom en källare tydligen men den provade jag inte. Lina hade dock ännu roligare rum med en trappa inne i själva sovrummet. Efter att vi alla hittat til våra rum och sen tillbaka igen var det dags för en guidad tur i Visby där vi fick höra lite historia och utforska lite kyrkoruiner. Efter det var det dags för middag och sen promenerade vi em lagom när solen gick ned, så såklart var vi tvugna att kolla solnedgången.

Guidetur och kyrkoruin.

Mysig middag (där de hade världens godaste vitlökssås!) och solnedgång över havet.

Dagen efter fortsatte vi mötet med att prata samverkan och sen ärenden som är mer övergripande, till exempel pratade vi om de mallar som finns när lektorer ska anställas, teknikprofilering och kostander för bruksbiblioteken. Efteråt fick vi höra om forskningsstationen Östergarnsholm och den verksamhet som bedrivs där. Därefter tog vi bussen till fältstationen Ar och bussresan användes då för att berätta om verksamheten på stationen så när vi kom fram var vi väl förberedda på att se verksamheten där och fick gå en rundtur. Vi fick också lyssna på en av dem som bedriver forskning på stationen och vad hon kommit fram till angående fisklarver och hur de påverkas av microplaster.

Efter det var det dags att bege sig till flygplatsen för att börja resan tillbaka till Uppsala. Så det var ett snabbt besök men vi hann ändå med väldigt mycket.