Stresshantering

Kategori: 
Svenska

Förra veckan tog jag en liten mini-semester på Gotland från torsdag till söndag. Det var underbart att få ta det lite ledigt, och fint väder hade vi också! Men med det kommer också att jobb-mailen har helt kaukat ur när jag nu satte mig vid skrivbordet på morgonen, vilket både är kul och stressande. Jag har många sätt att hantera stress, då jag generellt är en person som tar på mig lite mer än vad jag klarar av så har jag blivit duktigt på att veta hur jag ska lägga upp mitt arbete för att hinna med allting utan att springa in i den där fruktade väggen. Här är några metoder jag använder på jobbet:

1. Att-göra-listor! 

Denna är min absoluta favorit! Att få ner allting från huvudet pch ned på papper gör jättemycket för att minska stressen. När allting ligger i huvudet så kan livet ibland kännas lite oöverkomligt och du blir snarare handlingssvag än handlingskraftig, men delar du upp allt du ska göra i punkter så blir varje del mycket lättare att jobba sig igenom, steg för steg. Jag skriver ned allt i mina listor, även privata saker som till exempel; Boka tvättid, sätta upp tavlor hemma eller köpa alvedon. Prova själv så kommer du säkert upptäcka att du får saker gjorda snabbare, och man får också ge sig själv en liten klapp på axeln när man betat av en sak på listan. Jag använder mig av digitala post-it lappar som ligger på datorns skrivbord eller i telefonen, hett tips! 

2. Kategorisera och färgmarkera mailen

Eftersom jag får så mycket mail på jobbet, och alla inte hänger ihop med varandra så delar jag in alla mail jag får i olika kategorier som är fint färgmarkerade. Detta underlättar väldigt mycket när jag letar efter ett mail eller vill hitta allting som ligger i samma kategori. Så till exempel, får jag ett mail från min styrelsekontakt Malin, så lägger jag det under kategorin "Styrelsen", får jag ett mail från Adrian(Utb-n) som handlar om studieråd så lägger jag det under kategorierna "Ledningsgruppen" och "Sektioner". Det blir också väldigt trevligt i mailinkorgen som sprakar av fina färger!

3. Skilj på arbete och privatliv

Detta blir svårare när man studerar eftersom studierna finns i bakhuvudet hela tiden. Man kan alltid plugga lite mer till en tenta eller lägga lite mer tid på den där labbrapporten. Men det är viktigt att prioritera sig själv och inse att man kan ha ett liv utanför skolbänken. Man kan till exempel se till att laga ordentliga måltider, träna, vara med vänner, ägna tid åt en hobby eller någonting annat som gör att du kan varva ner och samla kraft. Jag till exempel gillar att ta långpromenader och lyssna på böcker, pyssla och öva på mitt pianospelande. Det viktigaste är att du göra någonting som får dig att glömma bort alla måsten för ett tag.

Detta är bara några saker man kan göra för att minska stressen, hur gör ni för att varva ned?

/ Matilda