Vad är poängen med poängen?

Kategori: 
Svenska

I Kaffe För Din Åsikt (KFDÅ) oktober ställer vi frågor om examination, väldigt lägligt med tanke på den fruktade tentaperioden som bara är runt kröken och lurigt väntar med ångest, sena kvällar och lite förtjusning. För visst är det lite härligt att kunna fokusera helhjärtat på sina studier samtidigt som man konsumerar högar med kaffekort och bullar på Uthgård? 

Varför intresserar vi oss för vad ni tycker om examinationssätt då? Det är nämligen så att jag sitter och skriver en skrivelse till universitetet om vad kåren tycker om hur högskolepoängen på en kurs bör fördelas. Du kanske känner igen dig i exemplet nedan:


Exempelkurs: Tillämpad mystronik II, 5 hp

Exempelkursens examination: Tentamen (4 hp). Inlämingsuppgifter, laborationer, redovisningsuppgifter, seminarier, .... osv (1 hp).


I exemplet känns kursen examinationsmoment i våra ögon kanske lite skeva poängmässigt och man kan fråga vad poängen egentligen ska representera. Ska de representera kunskap? Alla som läser kursen får ju lika många poäng oavsett vilket betyg man får. Ska poängen representera tid du lägger ner på examinationen? Ska en 5 timmars tenta i såfall vara värd 4 hp medan kanske 40 timmar totalt av annan examination bara ge 1 hp? Ska det kanske vara en balans mellan de båda?

Såna här frågor sitter jag nu alltså och ska försöka svara på, och för det behöver jag er hjälp. Vad tycker ni studenter om examination och poängfördelning? Vilken typ av examination tycker ni är svårast att klara av eller komplettera efteråt? Vilken typ av examination tycker ni att majoriteten av kursens poäng ska ligga på? Ska det vara helt jämt fördelat mellan alla examinationsmoment på kursen?

Fyll i månadens Kaffe För Din Åsikt online så får du en bekräftelse för att hämta ut en kaffe i Café Bocken! Länk: https://www.utn.se/sv/studiebevakning/kaffe-din-asikt