Informationsansvarig

Vad man gör som styrelseledamot!

Kategori: 

Hej!
Malin från styrelsen här, jag tänkte att jag skulle gästblogga lite om vad man gör som styrelseledamot!
Ibland är det inte så stor skillnad på att vara styrelseledamot och på att vara en del av ledningsgruppen. Ett sådant ibland uppstod här om veckan när vi skulle stå och representera kåren på Utnarm!
Jag och ordf-Rozbe stod på eftermiddagens pass och informerade, delade ut klistermärken och inte minst, delade ut priser i form av termosar och matlådor till studenter som tävlade i vårt para ihop rätt färg, arrangemang och bilder!
Här är några bilder på Receptionen där Café-Ludde volontärade och på vår monter där Astrid och Ylva, talman och vice talman är på besök.
Hoppas ni har det bra och att ni dricker mycket med te under massor med filtar nu när det börjar bli kallt!

Medlemsuppdatering

Kategori: 

Nu har ett av årets största händelser påbörjats. Den årliga medlemsuppdateringen!

Idag (3/10-2016) skickades ett mail ut till alla våra medlemar där var och en måste trycka på en länk för att behålla sitt medlemskap i kåren. Det är oerhört viktigt att alla gör detta för att vi ska fortsätta kunna vara kår för teknat fakulteten och fortsätta bedriva arbetet med att förbättra våra utbildningar och se till att vår studiemiljö är bra. För att inte tala om alla medlemsförmåner man får på våra sociala arrangemang.

Slutsatsen är enkel, uppdatera ert medlemskap!

Varför genomför vi då denna uppdatering?

Eftersom studenter tar examen varje år måste vi kontrollera vilka som faktiskt är studenter och detta görs med hjälp av den årliga uppdateringen. Antalet medlemmar avgör hur stort inflytande vi har på fakultet och universitetsnivå. Ju fler vi är desto större förändringar och förbättringar kan vi genomföra.

Har ni stött på några bekymmer vid uppdateringen kan man alltid maila till mig på info [at] utn.se (subject: Medlemsuppdatering) .

Happy uppdatering!

Hurra för Kaffe För Din Åsikt (KFDÅ)

Kategori: 

 

Nu när terminens första riktiga KFDÅ är i full gång så tänkte jag att ni kanske är intresserade av hur det egentligen går till!? Hela denna process drar igång genom att ledningsgruppen sätter sig ner och spånar intressanta ämnen för den kommande omgången. När alla studiebevakare har fått sagt sitt om vad de tycker är viktigast just nu så kokas resultatet ner till en enkel frågestälning med alternativsvar. I detta stadie överlämnas materialet till mig (Informationsansvarig) som sätter sig framför datorn och komponerar ihop frågorna till en enkät. När det efter några korrekturläsningar tillslut är redo att skrivas ut printas ca 1000 enkäter som sen måste klippas till korrekt storlek.

När planeringen är klar och veckan drar igång ska det kokas kaffe, MYCKET kaffe, ca 15 L per dag. Två ur ledningsgruppen tar sedan kafferyggsäcken och ger sig ut på våra campus. Ett campus per dag i en hel vecka. 

När insamlingen är klar ska alla enkäter manuellt digitaliseras och sammanställas till ett statistiskt intressant resultat. Denna statestik används sedan vid åsiktsbildning och som underlag till diskussioner på diverse olika universitetsmöten där representanter och våra studiebevakare representerar eran röst.

Summa summarum ett viktigt arbete. Hoppas ni nu känner en större insikt i vad ledningsgruppen bland annat hittar på under dagarna, ha de gött!

Musik på kontoret

Kategori: 

Hej alla bloggläsare!

Just nu sitter jag ensam på kontoret medan de andra från Ledningsgruppen som är på Uthgård sitter med sina laptops i solen. Det är en av nackdelarna med att vara den enda med en stationär dator. Jag klagar dock inte när jag sitter här med mina två skärmar och mitt fullstora tangentbord. Har jag nämnt att jag även bestämmer över musiken som spelas på kontoret? Så det finns plus och minus.

Det där med musikansvarig kan vara både gott och ont. Så länge man spelar musik som alla tycker är OK så är det ingen fara. Det är heller inte riktigt ett problem då en person inte tycker om musiken, men andra gör det. Då gör demokratin sitt jobb och personen brukar låta musiken spelas. Problemet är när man spelar musik som två eller fler inte tycker om, men som andra tycker om. Hur gör man då? Jag fann att återigen var lösningen demokrati. Jag hittade en liten klient vid namn Festify. Med hjälp av den så kan folk önska låtar till en spellista. När man önskar en låt så får den 1 röst. Alla kan rösta på låtar önskade av andra, och den låt som har flest antal röster kommer spelas härnäst. På detta vis kan man “låsa ut” låtar som majoriteten verkligen inte vill höra. Ett extra plus är att jag helt slipper hantera vilken musik som spelas.

Det finns dock en dag i veckan då Festify inte är användbart. Det är så klart den bästa dagen på hela veckan: COUNTRY THURSDAY!!

Det är något vi började med denna termin och som har blivit en höjdpunkt i veckan för många (INTE alla) av Ledningsgruppen. Jag vet inte om det är ett plus eller minus men nu kan jag alldeles för många amerikanska countrysångtexter. Det är i och för sig inte så svårt; det är bara att komma ihåg när det handlar om antingen trucks, dirt roads och beer.

Det roliga med Country Thursday är att de flesta av oss i Ledningsgruppen börjar hypa det antingen på måndagen eller tisdagen. Och det är inte själva musiken som är det som gör Country Thursday till den bästa dagen på veckan, det är inställningen och förväntningarna som vi skapar inför dagen. Om man är ett antal personer som alla kommer med inställningen att “idag är så bra och jag kommer ha så kul” då har dagen en tendens att bli precis så, med eller utan countrymusik.

Jag kommer inte jobba kvar på kontoret mycket längre men jag kommer att försöka hitta eller skapa nya varianter av Country Thursday i min vardag!


 

Informationsansvarig på UTN - Missa inte chansen!

Kategori: 

 Hej på er!

Nu går det att söka till världens roligaste jobb!
Om du vill få ett år där ingen dag är den andra lik så har du hittat rätt!

Innan jag satt som Informationsansvarig på UTN så studerade jag mitt tredje år på Civilingenjörsprogrammet i Teknisk Fysik. Att gå från studier till Informationsansvarig har varit en stor nypa frisk luft.

Mina dagar kan se ut lite hur som helst. Det är mycket som behöver göras, men och också mycket frihet. Nedan kan du se lite av det man får hålla på med som Informationsansvarig.

Det går såklart inte att göra allt varje dag. Något man gör varje dag är att träffa massor av underbara människor. Allt från frågvisa studenter och engagerade till folk från företag och andra länder som undrar om de kommit rätt.

Du har möjligheten att göra ditt år som Informationsansvarig speciellt! Du får möjligheten att jobba med det du brinner för! Missa inte chansen!

Om du har funderat på att söka världens roligaste jobb eller bara är nyfiken och vill veta mer tveka inte att höra av dig! Jag svarar oftast på mail samma dag,´om man skriver till info [at] utn.se men man kan också prova att ringa eller skicka ett sms till 076-339 48 08.

Kaffe för din åsikt och inga nya däck!

Kategori: 

Nu är det dags för Kaffe för din åsikt igen! Denna vecka är det fokus på internationella studenter.
UTN:s Ledningsgrupp kommer besöka alla TekNats campus under veckans luncher enligt följande schema:

Mån - Ångström
Tis - EBC <-- Då ska jag gå!! Missa inte!! (Missa ingen, men jag blir extra glad om ni inte missar när jag är ute)
Ons - ITC
Tors - BMC
Fre - Geocentrum
 

Annat som hänt inom Ledningsgruppen är att jag och Felcia, vår Klubbmästare, åkte ut för att byta däck. När vi väl hittat ut till bilverkstan UTN brukar använda långt borta i Gnista så möttes vi av en lång kö. En allt för lång kö. En så pass lång kö att vi insåg att det skulle gå snabbare för oss att byta dem själva än att stå i kön. Så imorgon blir det jag som får en lite mer fysisk arbetsdag än vanligt.

Lunch

Kategori: 

Hej på er!

Igår var humöret på kontoret på topp! Vi blev nämligen bjudna på buffé av Hambergs. Det blev en liten försmak av hur mätta vi kommer blir nu under påsken. Gott var det och mätta blev vi!

Vissa dagar är det inte helt fel att jobba inom Ledningsgruppen!

GLAD PÅSK!

Internrevisorn har ordet!

Kategori: 

Namn: Johanna Rogvall

Sektion: NVF/NVK

Mailadress: revisorer [at] utn.se
Sms: 0708 796962

Vad är väl ett engagemang inom UTN? Det kan vara tidskrävande och arbetsamt men alldeles... alldeles underbart!
Som internrevisorer håller man koll på UTN:s verksamhet och är ett stöd för FUM:s ämbetsmän. Man går igenom inventarier, granskar styrelsens protokoll och dokument som t.ex. verksamhetsberättelsen för att kontrollera att FUM:s vilja sker, på papper så ock i verkligheten.  Samtidigt kontrollerar man att talmanspresidiet, styrelsen, valberedningens ordförande, tecknas chefredaktör och konsistorieledarmoten mår bra och kan sköta sitt jobb ordentligt.

Posten som internrevisor innebär väldigt lite dag till dag arbete, man lägger ner ca 2-20 timmar per månad, beroende på behovet från ämbetsmännen och det mesta av den tiden är möten. Som internrevisor sätter man FUM:s åsikter framför sina egna. Att vara lyhörd, analyserande och anspråkslös är enligt mig bra egenskaper för internrevisorerna, en insikt i UTN:s kårverksamhet är inte fel heller. Min största utmaning har varit att medla mellan personer och komma fram till fungerande lösning. Det jag kommer sakna mest med att jobba som internrevisor är att prata med engagerade inom UTN och känslan att man gör ett jobb som verkligen behövs.
Är du sugen på att ta över stafettpinnen och arbeta för vårt fantastiska FUM som internrevisor? Hör av dig till mig via mail eller sms så öppnar jag dörren till en helt ny värld med UTN!

 

Kram Johanna

 

Är detta dina blivande kollegor i Talmanspresidiet? Sök på register.utn.se senast 23 mars!

Gästblogg av en konsistorieledamot

Kategori: 

Namn: Martin Norlin

Sektion: F

Kontakt: martin.norlin [at] utn.se

 

Uppsala universitets konsistorium är universitetets högst beslutande organ och är ansvarig för all verksamhet vid universitetet. Det låter som ett ansvarsfullt och ganska luddigt uppdrag, vilket det ibland också är.

Jag har nu suttit i universitets styrelse, även kallat konsistoriet, i åtta månader. Om du någonsin har suttit i styrelsen för en mindre förening, kommer du känna igen dig. Det är möten med jämna mellanrum, det finns ett ordförande som ser till att mötena fungerar som de ska, det görs en verksamhetsplan varje år, årsredovisning i slutet av året och det finns revisorer som kontrollerar att allt går rätt till. Har du suttit i en lite större organisation kommer du också känna igen dig med diskussioner om styrdokument, problem i verksamheten och den ständiga frågan "Vart är vi på väg?".

I konsistoriet sitter det tre personer utsedda av studenterna, tre stycken utsedda av lärarna och 8 personer utsedda av regeringen. Vi studenter har ett mandat på bara ett år i styrelsen vilket gör att vi ofta inte är lika insatta i arbetet som de övriga ledamöterna i styrelsen som sitter under flera år. Däremot har vi studenter under det här året och tidigare år sett till att förbereda oss väl inför mötena, med att läsa handlingarna för att sedan ha ett möte tillsammans för diskussion. Efter det har det även funnits möjlighet för ett möte med universitets rektor och administration för att kunna få hjälp om det är några handlingar som vi inte riktigt föstår.

Det har varit otroligt lärorikt under mina åtta månader, mina erfarenhet av styrelsearbete och insyn i universitets struktur och organisation har varit väldigt användbart men det dyker fortfarande upp nya frågeställningar som är främmande för mig. Om du också vill få en utmaning och sätta dina kunskaper på spets tycker jag helt klart att du borde kontakta mig om du vill ha mer information om hur arbetet går till!

Vänligen,
Martin Norlin

 

Sidor

Prenumerera på RSS - Informationsansvarig