Utbildning

Vad SNaK:ar du om?

Kategori: 

Minns ni mitt blogginlägg från förra veckan? Bland alla månaderna fanns en mystisk oktoberbild:SNaK-träff i Uppsala, Atrist's Conception

 

Vad handlade den om egentligen? Trodde jag att solen skulle bli en bock? Att Uthgård skulle flytta närmare stan? Att domkyrkan skulle bli en katt? Nejdå, vi tar det från början.

Sedan åtminstone 20 år har UTN varit en del av Reftec-samarbetet (Referensgrupp Teknis Chalmers). Samarbetet fungerar så att ett par av de större teknologkårerna i Sverige skickar sina heltidare till konferenser ett par gånger per termin för att diskutera med liknande heltidare. Själv ingår jag i grupen RUBIK, som samlar utbildningsansvariga och internationellt ansvariga (jag är egentligen den enda av den sistnämnda typen). Den här typen av samarbeten är väldigt värdefulla för en kår av flera skäl. Dels ger de en inblick i hur saker och ting sköts vid andra högskolor och vilka misstag man har begått där, dels gör de att man har ett naturligt forum att ställa frågor om aktuella händelser, och dels så är det skönt att få prata av sig med folk som gör samma sak som man gör själv.

Men det finns ett problem. RUBIK, som visserligen är ett prima forum för samordning och diskussion om tekniska utbildningar och allmän utbildningspolitik, handlar nästan uteslutande om högskole- och civilingenjörsprogram. Jag arbetar nästan uteslutande med naturvetenskapliga kandidat- och masterprogram. En del kan säkert få för sig att skillnaden är liten, vi går ju liknande kurser och söker ungefär samma jobb och så vidare, men i själva verket är klyftan milsvid. Om man vill göra en liten förenkling så kan man förklara det såhär: Det som skulle göra en ingenjörsutbildning riktigt bra är precis samma saker som skulle göra en naturvetenskaplig dito usel och det som verkligen skulle lyfta en naturvetenskaplig utbildning är precis samma saker som skulle sänka en ingenjörsutbildning. Det finns förstås mycket som är gemensamt, men det är ändå en ganska träffande beskrivning.

Hur är det då med naturvetarna? Jo, det har funnits liknande (till och med mycket ambitiösare) samarbeten förut. Någon minns säkert mitt gamla blogginlägg om SENS-pärmen från sent 90-tal. Den och ett par vittnesbörder i UTN:s tidiga verksamhetsberättelser är allt som finns kvar från den föreningen. Den lades ner ett par år efter att UTN bildades eftersom det var svårt för medlemsorganisationerna att driva verksamheten vidare. Bland annat brottades föreningen med stora ekonomiska bekymmer.

För att återkoppla till oktoberbilden så är den min föreställning om hur det skulle bli om vi provade på något liknande igen. Det har sedan ett par månader funnits väldigt konkreta planer på att något liknande ska startas upp på nytt, men då i en mindre konstellation av mer heltidare och med mer anspråkslösa mål. Det har tidigare hållits ett par telekonferenser (en i juni och en i augusti) och jag har försökt att ta mig till mina kollegor i landet när jag har varit på genomresa. Resultatet blev en liten konferens här på Uthgård den 13:e och 14:e oktober med gäster från Göteborg, Lund och Stockholm.

På dagordningen stod dels presentationer av kårerna och universiteten och ett par utvalda ämnen som arbetslivsmässor och arbetslivsanknytning. Utan att lova för mycket så vill jag ändå påstå att det finns god potential för (än så länge hemlig) medlemsnytta av stora mått.

Nästa möte är i Lund i mars, så då får min efterträdare åka, men fram tills dess har jag ett par resor inplanerade som låter mig göra avstickare till N-kårerna, och så ska vi hålla telekonferenser förstås.

Det var alltså det bilden handlade om. Det var inget om en extra forsränning i oktober eller mystiska kattförvandlingar. Det var bara SNaK.  

 

 

 

 

Vad är poängen med poängen?

Kategori: 

I Kaffe För Din Åsikt (KFDÅ) oktober ställer vi frågor om examination, väldigt lägligt med tanke på den fruktade tentaperioden som bara är runt kröken och lurigt väntar med ångest, sena kvällar och lite förtjusning. För visst är det lite härligt att kunna fokusera helhjärtat på sina studier samtidigt som man konsumerar högar med kaffekort och bullar på Uthgård? 

Varför intresserar vi oss för vad ni tycker om examinationssätt då? Det är nämligen så att jag sitter och skriver en skrivelse till universitetet om vad kåren tycker om hur högskolepoängen på en kurs bör fördelas. Du kanske känner igen dig i exemplet nedan:


Exempelkurs: Tillämpad mystronik II, 5 hp

Exempelkursens examination: Tentamen (4 hp). Inlämingsuppgifter, laborationer, redovisningsuppgifter, seminarier, .... osv (1 hp).


I exemplet känns kursen examinationsmoment i våra ögon kanske lite skeva poängmässigt och man kan fråga vad poängen egentligen ska representera. Ska de representera kunskap? Alla som läser kursen får ju lika många poäng oavsett vilket betyg man får. Ska poängen representera tid du lägger ner på examinationen? Ska en 5 timmars tenta i såfall vara värd 4 hp medan kanske 40 timmar totalt av annan examination bara ge 1 hp? Ska det kanske vara en balans mellan de båda?

Såna här frågor sitter jag nu alltså och ska försöka svara på, och för det behöver jag er hjälp. Vad tycker ni studenter om examination och poängfördelning? Vilken typ av examination tycker ni är svårast att klara av eller komplettera efteråt? Vilken typ av examination tycker ni att majoriteten av kursens poäng ska ligga på? Ska det vara helt jämt fördelat mellan alla examinationsmoment på kursen?

Fyll i månadens Kaffe För Din Åsikt online så får du en bekräftelse för att hämta ut en kaffe i Café Bocken! Länk: https://www.utn.se/sv/studiebevakning/kaffe-din-asikt

#representing

Kategori: 

Hej Bloggen,

För länge sedan, det vill säga i måndags, åkte jag och vår nya ordförande Rozbe till Stockholm. Det var ingen vanlig Skansenresa det handlade om utan vi reste i jobbet. Självaste Universitetskanslersämbetet hade bjudit in upp till två representanter från varje studentkår i hela landet. Väl framme visade det sig att konferenslokalen inte bara var smockfylld med studiebevakare från när och fjärran utan också med spännande föredrag, bra diskussioner och nationellt inflytande.

Det var kul att få träffa så mycket kårfolk. Dels träffade vi Reftec-engagerade, dels naturvetenskapliga studiebevakare, som de från Lunds naturvetarkår och Stockholms universitets studentkår, och till och med de utredare på UKÄ som ansvarade för flera av de ur kårsynpunkt viktigaste frågorna.

Varför skriver studiebevakaren med utbildningsansvar för naturvetenskapliga utbildningar och internationellt ansvar om ett möte för en vecka sedan? Jo, för det visade sig att jag och Rozbe hade varit alldeles särskilt #representin. Eder allra käraste C- eller möjligtvis D-kändis Adrian Wennström sitter numera på helspänn vid telefonen och väntar på att bli tillfrågad att delta i Let's Dance (sänds det fortfarande?), Mästarnas mästare eller något annat godtyckligt TV-program för avdankade gamla "kändisar". Hur kommer det sig? Jo, vi figurerar på en bild i UKÄ:s nyhetsbrev (http://uka.se/nyheter/2016-06-02-studenter-diskuterade-inflytande.html). De blå UTN-tröjorna och ikoniska orangea datorerna måste ha slagit an en sträng hos UKÄ:s fotografer.

 

En snabbvisit till campus Gotland

Kategori: 

Jag sitter som studentrepresentant i TeknNats fakultetsnämnd och i tisdags var det dags för nämnden att åka på internat till Gotland för att ha terminens sista sammanträde och också passa på att se fältstationen Ar som ligger där. Vi åkte från Uppsala på förmiddagen och efter att vi kommit till Visby började mötet direkt efter en snabb lunch. Det diskuterades utbildning och forskning, framförallt pratades det om forskningsbudgeten för 2017 (se Adams inlägg här under från när dte diskuterades på forskningsberedningen). Jag och utbt-Lina hann också med att träffa LeGo (sektionen för kandidatprogrammet i ledarskap kvalitet och förbättring samt högskoleingenjörsprogrammet i kvalitetsteknik och ledarskap) och prata om hur vi ska kommunicera då många av besluten som rör deras utbildningar tas på möten i Uppsala där vi sitter. 

Busselfie på två taggade studentrepresentanter. 

Lite efter fem var det dags att checka in på hotellet där vi alla skulle bo. Mitt rum låg superlångt bort och jag har filmat min promenad dit som tog orimligt lång tid men det går inte att lägga in filmklipp på bloggen så jag tänkte ändå beskriva vägen: upp för en trappa, vänster genom en lång korridor, höger, höger igen, genom ett litet rum med en soffa, höger igen, vänster genom en annan korridor, ner för en trappa och sen vänster. Enligt personalen var det närmaste vägen men det fanns också en genom en källare tydligen men den provade jag inte. Lina hade dock ännu roligare rum med en trappa inne i själva sovrummet. Efter att vi alla hittat til våra rum och sen tillbaka igen var det dags för en guidad tur i Visby där vi fick höra lite historia och utforska lite kyrkoruiner. Efter det var det dags för middag och sen promenerade vi em lagom när solen gick ned, så såklart var vi tvugna att kolla solnedgången. 

  

Guidetur och kyrkoruin. 

  

Mysig middag (där de hade världens godaste vitlökssås!) och solnedgång över havet. 

Dagen efter fortsatte vi mötet med att prata samverkan och sen ärenden som är mer övergripande, till exempel pratade vi om de mallar som finns när lektorer ska anställas, teknikprofilering och kostander för bruksbiblioteken. Efteråt fick vi höra om forskningsstationen Östergarnsholm och den verksamhet som bedrivs där. Därefter tog vi bussen till fältstationen Ar och bussresan användes då för att berätta om verksamheten på stationen så när vi kom fram var vi väl förberedda på att se verksamheten där och fick gå en rundtur. Vi fick också lyssna på en av dem som bedriver forskning på stationen och vad hon kommit fram till angående fisklarver och hur de påverkas av microplaster. 

Efter det var det dags att bege sig till flygplatsen för att börja resan tillbaka till Uppsala. Så det var ett snabbt besök men vi hann ändå med väldigt mycket. 

Hejdå Gotland!

Att vara studentrepresentant

Kategori: 

Hej hörni!

Eftersom jag helt glömde min blogg-dag igår gör jag ett litet okynnesinlägg idag!

Jag vill sprida lite ljus på våra studentrepresentantuppdrag både på fakultets- och universitetscentral nivå som vi just nu söker folk till!
Att vara studentrepresentant är otroligt viktigt, det är vi studenter som vet bäst vad som är bra och mindre bra i våra utbildningar och i vår studiemiljö och det är också vi som därför måste säga vad vi tycker!
De flesta uppdrag har 2-3 möten per termin och tar därför inte allt för mycket tid. Det är inte allt för svårt och tar inte allt för lång tid att sätta sig in i. Man blir verkligen lyssnad på som student och vi måste ta vara på det!

Så gå in på register.utn.se och på karsamverkan.se , hitta en post som du tycker låter intressant och sök!

Studentrepresentant

Kategori: 

Många vet säkert att vi i Sverige har ett alldeles särskilt starkt studentinflytande. Studentinflytandet är så starkt att studenterna finns representerade vid i princip samtliga beslut vid universitetet. Vad betyder det lite mer konkret?

På grund av hur universitetet styrs så innebär det att våra campusområden är smockfyllda av stora och små mötesrum och i vart och ett av dem sitter minst en student med rösträtt. Mötena kan handla om varför det är bra med introduktionskurser, vilka kurser man läser inom ett visst program, vilka tavlor som ska hänga på väggarna, hur många stolar och bord det ska finnas, vem som får bli docent, vem som anställs eller sammanfattningsvis: varje liten detalj i din utbildningsmiljö har förmodligen tagits upp på minst ett möte med minst en studentrepresentant.

Det låter ju superbra, eller hur? Istället för att gissa vad en godtycklig student tycker om ett förslag, och istället för att gissa vilka effekter förslag får i föreläsningssalen så kan man fråga en student som sitter där i rummet.

Förutsättningen för att systemet ska fungera är att vi studenter engagerar oss i vår utbildning. Om alla vi som är stolta över Uppsala universitet och våra utbildningar också tog det som en hederssak att bidra genom att söka studentrepresentantuppdrag så skulle vi få många och bra representanter som kunde göra utbildningarna bättre. Tyvärr är det inte så det ser ut i verkligheten. Nu senast sökte vi representanter till ett stort antal organ på fakulteten och fick betydligt färre ansökningar än vad vi egentligen skulle behöva. I vissa fall, som i fallet med naturvetenskapliga utbildningsnämnden, fanns det inga sökande trots att man beslutar i frågor av avgörande betydelse för mer än 1200 av våra medlemmar. 

Som tur är så är det inte för sent! Alla tomma platser lyses ut på kårens hemsida allteftersom vakanser uppstår. Ta en tur till https://register.utn.se/index.php?page=involvement&subp=applyPositions och se om du hittar ett uppdrag som passar dig.

En papyrologisk upplevelse

Kategori: 

De av oss som läser kandidat- och masterprogram har friheten att läsa lite vad vi vill. För att vara lite mer specifik kan man säga att så länge 90 hp tillhör huvudområdet och det ingår ett examensarbet så kan man i princip fylla de resterande 90 högskolepoängen i sin kandidatexamen med just precis vad man vill.

Lite så blev det när jag en gång i tiden skulle läsa en språkkurs. Jag tänkte att det vore kul och bra och framförallt så skulle det ge lite omväxling. Efter en snabb titt i kurskatalogen (för det var på den tiden man kunde beställa kataloger med alla kurser i Uppsala), konstaterade jag att för oss som ville lägga cirka 15 hp på hösten så fanns i princip ett alternativ: grekiska. Det hör till saken att man inte kan läsa nygrekiska, som man talar i Grekland, utan bara gammelgrekiska, som man talade i typ hela östra medelhavsregionen och Mellanöstern för cirka 2000 år sedan. Efter att grekiska + matematik inte hade visat sig vara ett framgångskoncept stod jag helt plötsligt där med en kraftigt försenad examen och 30 hp grekiska i bagaget.

Det här med grekiska är en sällsam historia. Om du tänker dig att gammelgrekiska handlar om att läsa gamla bokrullar som någon har hittat i öknen eller gamla pergamentböcker i folioformat som har glömts bort i ett bibliotek i Konstantinopel i tusentals år eller om fromma gamla munkar som sitter och skriver av böcker för hand då har du alldeles rätt! Det är just precis sådant det handlar om. Det handlar också om en förlorad värld där generaler kunde förbryllas över att "landet var platt som om det vore ett hav" eller att "vi var tvungna att äta kött för att överleva" eller där historiker kunde resonera som så att det ju inte rimligen kunde finnas en kust norr om Grekland där det fanns bärnsten (Baltikum), för jorden fortsatte ju oändligt långt norrut, och där bodde det kanske varelser med ett öga i bröstet som levde av att stjäla guld från gripar. Jag tycker i alla fall att det är ganska spännande.

Vän av god ordning undrar säkert vad det har med saken att göra. Ska inte det här vara en studiebevakarblogg för en såndära teknolog- och naturvetarkår som håller på med maskiner och det allra senaste och atomer och sånt? Vi kommer dit. Igår begav jag mig nämligen till UTN:s motsvarighet till biblioteket i Alexandria, arkivet i hus 2. Jag hade hört rykten om en sedan länge glömd förening som hette SENS och som hade lagts ned någon gång mellan 2000 och 2003. För vetenskapen var föreningen endast känd genom ett par kryptiska passager i UTN:s tidigaste verksamhetsberättelser. Det framgick att föreningen hade varit verksam under UTN:s första verksamhetsår, och att den hade lagts ned verksamhetsåret därpå eftersom den var alldeles för genombyråkratiserad och inte svarade mot medlemmarnas behov.

I ett fackelupplyst hieroglyfprytt akriv grävde jag i alla hyllor, sneglade på alla hyllplan och tittade på alla lappar. Efter att mödosamt ha tytt de uråldriga tecknen som visade sig vara ett slags pärmetiketter till Le Coqs och FUM:s pärmar hittade jag till slut en bortglömd mystisk volym allra längst in i ett hörn. De prydliga bokstäverna på ryggen lydde "SENS" och vittnade om den fjärran forntid då den påkostade pärmen hade älskats av sin innehavare eller åtminstone av sin skapare. Jag tog med pärmen till UTN:s filologiska avdelning, där kårens skarpaste filologer pumpar ut kritiska utgåvor av de allra oläsligaste palimpsesterna.

Väl där öppnade sig en helt ny värld. Det visade sig att SENS, Sveriges Enade Naturvetarstudenter, hade varit en uråldrig sammanslutning av intresseföreningar och studentkårer för naturvetarstudenter. SENS kan bäst beskrivas som en korsning mellan ett SFS och ett Reftec, fast helt utan finansiering och med medlemsföreningar som Dag & natt på Högskolan i Gävle och MatNat-sektionen i Linköping. För att klara av verksamheten, som bland anant bestod i att anordna enorma konferenser, tänkte man sig att det behövdes pengar. En ansökan om bidrag på 2,9 miljoner kronor lämnades  till exempel in till Alice och Knut Wallenbergs stiftelse i april 2000 för att täcka ungefär ett års verksamhet. Av årsredovisningarna att döma fick man aldrig pengarna och de ambitiösa planerna förverkligades aldrig. Trots de ekonomiska svårigheterna lyckades man ändå med en hel del. I april 2000 höll man till exempel en workshop i Uppsala med 75 deltagare från hela landet.

Där ser man! Jag som tyckte att det var ambitiöst att tänka sig att man kunde bjuda hit ett par heltidare som sysslar med naturvetenskapliga utbildningar för att fika någon gång.

Dagens studiebevakarproblem

Kategori: 

Den här veckan har jag lyckats med bedriften att alla mina möten och andra saker jag måste göra krockar hela tiden, vilket är ett typiskt problem för oss studiebevakare. Den här veckan har jag 15 möten eller andra aktiviteter som måste göras på en viss tid (tex kan man ikväll komma och diskutera handlingsplanen för lika villkor med mig och de andra studentrepresentanterna i reviderinsgruppen, tips!) och ingen av dem låg i måndags som istället var helt tom på saker som kräver att jag rent fysiskt är på en plats en viss tid. Så istället krockar allting såklart och jag får öva på min förmåga att teleportera mig... eller ja snarare att cykla fort alltså. 

Utbt-Lina har också lyckats skaffa sig ett litet problem den här veckan i form av att försöka läsa möteshandlingar som ligger åt fel håll i PDF:en. Det känns förresten som ett återkommande ämne med just läsande av handlingar när jag bloggar (det var ju inte länge sen jag bloggade om ordf-Maling när hon låg på golvet och läste handlingar).

Olika sätt att lösa problemet med handlingar åt fel håll. 

Tre-i-rad!

Kategori: 

Hej bloggen!

Idag fick vi tre-i-rad i mötesrum! Vi från Ledningsgruppen satt nämligen i möten i Mellanrummet, Beurlingrummet och Rosettarummet.

I Mellanrummet satt jag i möte med Samverkansberedningen (vi pratade om bland annat universitetets samarbetsavtal, om handlingplanen för samverkan, teknikprofilering och mycket annat spännande).

I Beurlingrummet satt Studiebevarkana med utbildningsansvar -teknik och arbetslivsansvar (Lina och Adam) på tekniska utbildningsnämnden (TUN). I skrivande stund sitter de fortfarande på mötet, så jag vet inte vad pratat om än. Kanske kursplaner?

I Rosettarummet satt Studiebevakaren med studiesocialt ansvar (Philippa) på möte med nätverket för studievägledare och diskuterade vad som händer inom studievägledning, till exempel om Universitetsdagen och en uppesittarkväll med Språkverkstaden.

 

 

Studentrepresentant

Kategori: 

Hej, mitt namn är Adrian, jag vill gärna ha nya kompisar. Låt mig förklara.

Har du någonsin undrat över alla de där mystiska grejerna man kan söka i registret? Som den här till exempel?

Hello, my name is Adrian. I need some new friends. Let me explain.

Have you ever wondered what all the people at the UTN do? What would you get to do if you applied for the following position?

Vad gör en så'n egentligen?

Jo, ni förstår, Adam, jag och ett gäng andra (Alve, Daniel, Diana, Jennifer och Luc) har en alldeles egen liten gemenskap. Vi är #studentrepresentanter #4life (i alla fall resten av vårterminen) och gör sådant som bara studentrepresentanter kan. Följ med in i vår värld.

Ungefär tre gånger per termin får vi ett såhär långt dokument:

What does a "Studentrepresentant" in "naturvetenskapliga utbildningsnämnden" actually do?

Let's put it this way: Adam and me, as well as our friends Alve, Daniel, Diana, Jennifer and Luc, make up a small community of #studentrepresentatives #4life (for the reset of the semester). Join us as we discover the fascinating world of student representatives.

Approximately three times per semester, we get one of these:

En kallelse med handlingar till Naturvetenskapliga utbildningsnämnden (NUN) nu på torsdag!A call for the Science Education Committee (Naturvetenskapliga utbildningsnämnden in Swedish) this Thursday.

NUN är ett alldeles särskilt litet land. Där sitter en hel bunt studenter, ett gäng lärarrepresentanter, en extern representant, en från TUR och lite annat folk. Vad gör de i NUN-landet undrar ni? Jo, de diskuterar de naturvetenskapliga kandidat- och masterprogrammen (och basåret) på en strategisk nivå. I praktiken fattar vi också beslut i en del frågor. Till exempel bestämmer vi om kursplansrevisioner i vissa fall, om nya kursplaner, om studie- och utbildningsplaner och om en massa andra saker.

Här har vi en kvalitetsrapport till fakultetsnämnden. Den är inte färdig ännu, så ta den med en nypa salt.

The land of the NUN (Naturvetenskapliga UtbildningsNämnden) is a most peculiar realm of knights, princes, princesses and queens. There, a mighty fellowship of student representatives, along with a guild of employees, as well as some friends of ours', meet in order to deliberate on the long-term development of our master and bachelor programmes in science. In reality, it is also a decision making body for a host of minor decision making.

First up (actually 5th) is NUN:s "kvalitetsrapport" (literally "Quality Report"), it's not decided on yet, so don't expect it to be anything more than a draft.

Men Adrian, det var ju bara typ tio sidor i den där kvalitetsrapporten. Vad innehåller de cirka 150 återstående sidorna?The observant reader might want to point out that the Quality Report is no longer than 10 pages. So what were the rest of those 150 or so pages all about?

Kursplaner! Massor med kursplaner! Såhär gör man när man läser kursplaner. Man fokuserar på de delar man förstår, oftast viktiga bitar som ”Examination”.Syllabi! A million syllabi! This is how to read a syllabus: Focus on the parts you can understand, such as the important "Examination" subsection.

Vi bläddrar vidare.Let us carry on.

Stopp och belägg! Alle man på däck! Här var det något lurt. Finns det någon studiebevakare ombord?Hold on! All hands on deck! Is there a student liaision officer on board?

Jajemän, Adrian kommer till undsättning med en snabb anteckning på stenografi (ordet jag håller på att skriva är ”oppositionen”) så att jag kommer ihåg vad grejen var till mötet.

Superskoj! Vill du också hänga med? Sök ett studentrepresentantuppdrag, så får du också hänga med på möten.

Adrian to the rescue! A tiny note in shorthand (the word I am writing is "oppositionen") will help me remember what to say in the meeting.

Great fun! If you wish to tag along and if you understand Swedish, apply for one of our positions as a student representative.

 

Sidor

Prenumerera på RSS - Utbildning